V současné době značka TATRA představuje širokou škálu nákladních automobilů unikátní koncepce, díky které prokazují tato vozidla své vynikající vlastnosti nejen na silnicích, ale hlavně v náročných terénních a klimatických podmínkách.


Trambusové podvozky, valníky a sklápěče určené pro civilní sektor. Aplikace pohonu 4x4, 6x4, 6x6 a 8x8. Výroba této obchodní řady se rozběhla v druhé polovině devadesátých let a s ní zcela unikátní řešení odpružení kyvných poloos zadních náprav.
Motor:
vznětový, osmiválcový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný, s chlazením plnicího vzduchu, splňující limity exhalací EURO 3 a limit vnějšího hluku 82 dB (A). Výkonové spektrum od 230 do 300 kW, maximální točivý moment od 1400 do 2100 N. Možnost montáže vybraného kapalinou chlazeného motoru s maximálním výkonem od 195 do 310 kW.
Spojka:
jednolamelová s membránovou pružinou, ovládání hydraulické se vzduchovým posilovačem
Převodovka:
desetistupňová + dva stupně vzad, synchronizovaná, s čelními ozubenými koly. Řazení mechanické s pneumatickým posilovačem, normální a redukovaný chod řazen elektropneumaticky s předvolbou.
Přídavný převod:
jednostupňový dvoustupňový, rozšiřující rozsah převodu na 2 x (10+2) – jednostupňový s rychloběhem umožňuje rozsah převodů 12+2
Pomocný pohon:
ze spojky z převodovky z přídavné převodovky
Řízení:
levostranné nebo pravostranné, s monoblokovým servořízením.
Nápravy:
nezávisle výkyvné, nezávisle odpružené, s uzávěrkou osového, respektive mezinápravového diferenciálu. Pohon všech kol s odpojitelným pohonem přední nápravy. Bez kolových redukcí.
Brzdy:
s klínovým rozevíračem PERROT, automatické seřizování čelistí, protiblokovací zařízení ABS. Brzdové přístroje jsou vybaveny tlumiči hluku. Provozní – dvouokruhová, přetlaková brzda, působící na kola všech náprav. Nouzová – pružinová, působící na kola obou zadních náprav s vazbou na soustavu přívěsu. Parkovací – pružinová, působící na kola obou zadních náprav. Odlehčovací – motorová brzda.
Pérování:
přední náprava zkrutné tyče a teleskopické tlumiče listová pera a teleskopické tlumiče
zadní nápravy konvenční listovou pružinou kombinované
– lehké do 11,5 tuny na nápravu
– těžké do 15 tun na nápravu
Kabina:
trambusová, celokovová, dvoumístná. Sklápění kabiny hydraulické, kabinu lze vybavit závislým olejovým a nezávislým naftovým topením a klimatizací.

Po podrobení několika stupňům rozsáhlých provozních zkoušek v Rusku, ČR i na Slovensku bylo konstatováno, že vozidla řady T 163 jsou úspěšným pokračovatelem řady vynikajících vozidel značky TATRA.
Motor:
naftový, osmiválcový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný, s chlazením plnícího vzduchu, splňující limity exhalací EURO 2. Možnost montáže vybraného kapalinou chlazeného motoru EURO 1, EURO 3.
Spojka:
jednolamelová s membránovou pružinou, ovládání hydraulické se vzduchovým posilovačem.
Převodovka:
desetistupňová + dva stupně vzad, synchronizovaná, s čelními ozubenými koly. Řazení mechanické s pneumatickým posilovačem, normální a redukovaný chod řazen elektropneumaticky s předvolbou.
Přídavný převod:
jednostupňový dvoustupňový řaditelný za klidu.
Pomocný pohon:
ze spojky z převodovky z přídavné převodovky.
Řízení:
levostranné nebo pravostranné, s monoblokovým servořízením.
Nápravy:
nezávisle výkyvné, nezávisle odpružené, s uzávěrkou osového, respektive mezinápravového diferenciálu. Pohon všech kol s odpojitelným pohonem přední nápravy. Vozidla SK8 s redukcemi v kolech.
Brzdy:
s klínovým rozevíračem PERROT, automatické seřizování čelistí, protiblokovací zařízení ABS. Brzdové přístroje jsou vybaveny tlumiči hluku. Provozní – dvouokruhová, přetlaková, působící na kola všech náprav. Nouzová – pružinová, působící na kola zadních náprav s vazbou na soustavu přívěsu. Parkovací – pružinová, působící na kola zadních náprav. Odlehčovací – motorová brzda.
Pérování:
přední náprava zkrutné tyče a teleskopické tlumiče
zadní nápravy konvenční listovou pružinou kombinované
– lehké do 11,5 tuny na nápravu
– těžké do 15 tun na nápravu.
Kabina:
kapotová, celokovová, krátká, třímístná, oblé čelní sklo. Kabinu lze vybavit závislým olejovým a nezávislým naftovým topením a klimatizací.

Obchodní řada ARMAX nabízí vojenské modifi kace nákladních automobilů TATRA dodávaných nejčastěji jako podvozek pro montáž speciálních nástaveb nebo valník. Stavebnicová konstrukce vozidel TATRA dovoluje používat i kapalinou chlazené motory zahraniční provenience – např. DEUTZ a CUMMINS. Všechna vozidla splňují evropské emisní a hlukové normy.
Motor:
naftový, osmiválcový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný, s chlazením plnícího vzduchu, splňující limity exhalací EURO 2. Možnost montáže vybraného kapalinou chlazeného motoru.
Spojka:
jednolamelová s membránovou pružinou, ovládání hydraulické se vzduchovým posilovačem.
Převodovka:
desetistupňová + dva stupně vzad, synchronizovaná, s čelními ozubenými koly. Řazení mechanické s pneumatickým posilovačem, normální a redukovaný chod řazen elektropneumaticky s předvolbou.
Přídavný převod:
dvoustupňový, řaditelný za klidu.
Pomocný pohon:
ze spojky z převodovky z přídavné převodovky.
Řízení:
levostranné nebo pravostranné, s monoblokovým servořízením.
Nápravy:
nezávisle výkyvné, nezávisle odpružené, s uzávěrkou osového, respektive mezinápravového diferenciálu. Pohon všech kol s odpojitelným pohonem přední nápravy. Bez kolových redukcí.
Brzdy:
s klínovým rozevíračem PERROT, automatické seřizování čelistí, protiblokovací zařízení ABS. Brzdové přístroje jsou vybaveny tlumiči hluku. Provozní – dvouokruhová, přetlaková, působící na kola všech náprav. Nouzová – pružinová, působící na kola zadních náprav s vazbou na soustavu přívěsu. Parkovací – pružinová, působící na kola zadních náprav. Odlehčovací – motorová brzda.
Pérování:
přední náprava zkrutné tyče a teleskopické tlumiče
zadní nápravy konvenční listovou pružinou kombinované
– lehké do 11,5 tuny na nápravu
– těžké do 15 tun na nápravu.
Kabina:
trambusová, celokovová, krátká, dvoumístná, oblé čelní sklo. Sklápění kabiny hydraulické, kabinu lze vybavit závislým olejovým a nezávislým naftovým topením a klimatizací.

Vysokou míru flexibility konstrukce a vynikající úroveň technického vývoje podtrhuje existence řady speciálních vozidel s označením FORCE. Základní páteřový rám a nezávisle zavěšené poloosy tatrovácké koncepce jsou kombinovány s automatickými převodovkami TWIN DISC a vybranými kapalinou chlazenými motory.
Motor:
kapalinou chlazený, výkon od 300 kW, nebo i vzduchem chlazený (viz ARMAX).Hydraulický měnič momentu – TWIN DISC 8–FLW–1754–1 s pomocnými pohony, nebo spojka (viz ARMAX).
Převodovka:
automatická TWIN DISC, 6 stupňů vpřed, 1 vzad, nebo mechanická převodovka s přídavnou převodovkou (viz ARMAX).
Řízení:
levostranné nebo pravostranné, s monoblokovým servořízením.
Nápravy:
nezávisle výkyvné, nezávisle odpružené, s uzávěrkou osového, respektive mezinápravového diferenciálu. Redukce v kolech. Pohon všech kol, alternativně dělič momentu nebo odpojitelný pohon předních náprav, u aplikací 10 x 10 i odpojitelný pohon řízené poslední nápravy.
Brzdy:
s klínovým rozevíračem PERROT, automatické seřizování čelistí, protiblokovací zařízení ABS. Brzdové přístroje jsou vybaveny tlumiči hluku. Provozní – dvouokruhová, přetlaková, působící na kola všech náprav. Nouzová – pružinová, působící na kola zadních náprav s vazbou na soustavu přívěsu. Parkovací – pružinová, působící na kola zadních náprav. Odlehčovací – motorová brzda.
Pérování:
přední náprava listová pera a teleskopické tlumiče zkrutné tyče a teleskopické tlumiče
zadní nápravy konvenční listovou pružinou kombinované
– lehké do 11,5 tuny na nápravu
– těžké do 15 tun na nápravu.
Kabina:
trambusová, celokovová, střední třímístná vybavitelná 1 nebo 2 lehátky, dlouhá až osmimístná, rovná dělená čelní skla. Sklápění kabiny hydraulické, kabinu lze vybavit závislým olejovým a nezávislým naftovým topením a klimatizací.

Nová řada vozidel s výjimečnými jízdními vlastnostmi, určená nejen pro přepravu osob, ale i speciálního a citlivého vojenského materiálu a speciálních nástaveb, jako jsou přepravníky munice, elektronická zařízení, radarové a jiné speciální kontejnery a skříňové nástavby. Podvozek je rovněž vhodný pro požární a zásahové jednotky.
Motor:
Vozidla řady T 815-7 jsou koncipována tak, aby umožňovala zástavbu několika typů motorů v širokém rozsahu výkonů . Mimo vzduchem chlazených motorů TATRA jsou to kapalinou chlazené motory CUMMINS a CATERPILLAR.
Převodovka:
Základním převodovým agregátem řady T 815-7 je vlastní mechanická manuální synchronizovaná čtrnáctistupňová převodovka TATRA. Alternativními mechanickými převodovkami jsou převodovky ZF. Možná zástavba automatické převodovky Allison nebo Twin Disc.
Řízení:
levostranné nebo pravostranné, s monoblokovým servořízením.
Nápravy:
nezávisle výkyvné, nezávisle odpružené, s uzávěrkou osového, respektive mezinápravového diferenciálu. Redukce v kolech. Pohon všech kol, alternativně dělič momentu nebo odpojitelný pohon předních náprav, u aplikací 10 x 10 a 12 x 12 i odpojitelný pohon řízené poslední nápravy.
Brzdy:
bubnové, s klínovým rozevíračem PERROT, automatické seřizování čelistí, protiblokovací zařízení ABS, automatická zátěžová regulace AZR. Brzdovépřístroje jsou vybaveny tlumiči hluku. Provozní - dvouokruhová,přetlaková, působící na kola všech náprav. Nouzová - pružinová, působící na kola zadních náprav s vazbou na soustavu přívěsu. Parkovací - pružinová, působící na kola zadních náprav. Odlehčovací - motorová brzda.
Pérování:
Přední i zadní nápravy mají shodné odpružení vzduchovými vaky pod rámem, doplněné o hydraulické tlumiče a dle potřeby i o zkrutné stabilizátory. Regulace světlé výšky vozidla Vzduchové pérování všech náprav umožňuje zvýšit či snížit světlou výšku vozidla. Tato funkce umožňuje snadnou přepravu vozidel v letadle C-130 Herkules, usnadňuje přepravu po železnici, průjezd velmi náročným úsekem terénu nebo podjetí nízkých mostů či tunelů . Ovládání změny výšky je možné za jízdy, tlačítkem z kabiny vozidla. Výšku lze za jízdy snížit o 105 mm nebo zvýšit o 90 mm.
Kabina:
celokovová sklopná, vyráběná ve třech variantách:
dvoudvéřová pro 2÷4 osoby
dvoudvéřová prodloužená s lůžkem
čtyřdvéřová až pro 8 osob
Nízká stavba kabiny, umožňuje přepravu v letadle C-130 Hercules. Konstrukce kabiny a zároveň celého vozidla umožňuje přídavné pancéřování v různých stupních ochrany včetně skel.

Střední terénní logistický automobil s pohonem všech kol (6x6) je jediným nákladním automobilem vyráběným společností TATRA, a. s., který je založen na klasické koncepci podvozku s tuhými portálovými nápravami a žebřinovým rámem. Vozidlo bylo vyvinuto na základě specifi kací Armády České republiky pro zajištění vozového parku logistických vozidel střední kategorie ve výzbroji české armády.
Motor:
RENAULT - Dxi7, vodou chlazený, naftový čtyřtaktní přeplňovaný s mezichladičem plnícího vzduchu, přímé vstřikování paliva. Maximální výkon - 177 kW/ 2300 min-1, max. točivý moment - 920 Nm/1200-1600 min-1. Motor splňuje limity exhalací EURO 3.
Spojka:
385 DBE, jednokotoučová s centrální pružinou. Hydraulicky ovládaná s pneumatickým posilovačem.
Převodovka:
Převodovka PRAGA 12 PS93 RPV s integrovanou jednostupňovou rozdělovací převodovkou s řaditelným pohonem přední nápravy a závislým pohonem navijáku. Počet převodových stupňů - vpřed/vzad - 12/2. Poloautomatické půlení převodových stupňů. S výjimkou zpětného chodu všechny převodové stupně synchronizovány, mazání tlakové, oběžné.
Řízení:
Levostranné s integrovaným posilovačem řízení.
Přední náprava - PRAGA:
Řiditelná, tuhá, portálová s kolovými redukcemi a uzávěrkou osového diferenciálu. Pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Pákový mechanizmus řízení napojen na hydraulické servořízení.
Zadní nápravy - PRAGA:
Nápravy tvoří tandemovou dvojici. Portálové, tuhé, s kolovými redukcemi, uzávěrky diferenciálů (osových a mezinápravového). Odpružení listovými pružinami.
Brzdy:
Vzduchové, dvouokruhové, bubnové na všech kolech se samostavy WABCO, ABS. Provozní brzda - dvoukruhová, vzduchová, s posilovačem, účinná na všechna kola náprav. Nouzová brzda - pružinového typu, účinná na všechna kola zadních náprav. Parkovací brzda - pružinového typu, účinná na všechna kola zadních náprav. Pomocná brzda - motorová, výfuková.
Kabina:
Trambusová, dvoudveřová, sklopná - ruční hydraulické sklápění, uložená nad motorem. Třímístná (1+2), sedačka řidiče seřiditelná, odpružená, s bezpečnostními pásy, dvousedadlo spolujezdce pevné, s bezpečnostními pásy. Klimatizace, vytápěcí a ventilační jednotka. Pancéřovaná podlaha. Příprava pro možnost instalace lafety lehkého kulometu.

Informace čerpány z oficiálních zdrojů společnosti TATRA