Čtrnáctistupňový převodový agregát TATRA 14TS210L
Čtrnáct převodových stupňů zajišťuje větší rozsah převodování řaditelný za jízdy , což umožní lépe přizpůsobit otáčky motoru požadované rychlosti vozidla. Praktický přínos této konstrukce převodovky spočívá ve snížené spotřebě paliva a zvýšení přepravní rychlosti vozidla. Samotná převodovka je pětistupňová se vstupní dvoustupňovou redukcí, která je ovládána elektropneumaticky přepínačem na řadící páce. Všechny převodové stupně jsou synchronizovány, s výjimkou zpětného chodu a speciální pomalé rychlosti označené jako C (Crawler), která slouží k vyjetí vozidla při zapadnutí. Přídavná převodovka je dvoustupňová s dvoukuželovou synchronizací, jejíž ovládání je prováděno zcela automaticky od pohybu řadící páky - elektro-pneumaticky. Originální „tatrovácké“ řešení tohoto agregátu spočívá v tom, že dva nejrychlejší převodové stupně (při využití vstupní redukce čtyři) jsou řazeny dvakrát.Jednou při zařazené rozsahové redukci v přídavném převodu dopomala a podruhé při rozsahové redukci dorychla.Tímto uspořádáním je k dispozici 14 převodových stupňů pro jízdu dopředu a dva převodové stupně pro zpětný chod.
Vývoj těchto agregátů byl zaměřen zejména na zvýšení momentové kapacity z 1800 Nm na 2100 Nm a dále na zlepšení odstupňování jednotlivých převodových stupňů. Větší počet převodových stupňů znamená větší rozsah převodového agregátu, což umožní řidiči lépe přizpůsobit otáčky motoru požadované rychlosti vozidla.V praxi se to projeví snížením rázového namáhání hnacího traktu při řazení a také snížením spotřeby paliva. Pokles spotřeby je znatelný hlavně při vyšších rychlostech vozidla, které vozidlo se 14-ti stupňovým agregátem může realizovat při nižších otáčkách motoru, kdy motor disponuje větším kroutícím momentem při menší měrné spotřebě. Sériová výroba nových agregátů začala ve druhé polovině r.2003 a čtrnáctistupňový agregát tak postupně nahrazuje výrobu agregátů stávajících. V roce 2005 se již vyrobilo 556 ks, což je téměř polovina ze všech převodových agregátů, které do vozidel Tatra montujeme.

Desetistupňový převodový agregát TATRA 10TS180.
Deset převodových stupňů, synchronizovaná s výjímkou prvního stupně a zpětného chodu. Přídavná převodovka je dvojstupňová s řazením za klidu.

Informace čerpány z oficiálních zdrojů společnosti TATRA